Thursday, November 19, 2009

Carrot Cake with Cream Cheese Frosting


CARROT CAKE
(saya c&p dr fp kak rinnchan...resipi asal is Carrot Apple cake)...

BAHAN-BAHAN:
2 1/2 cwn tepung naik sendiri
1 1/2 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
1 1/4 tsp serbuk kayu manis
Secubit garam halus
3 /4 cwn gula perang halus
3/4 cwn (atau kurang) gula castor
4 biji telur
1 cwn minyak jagung
100gm mentega, dicairkan
200gm lobak merah, diparut
30gm hazelnut (saya tak masukkan... )
secawan kismis...(saya tambah)

CREAM CHEESE TOPPING:
250gm cream cheese
4 sudu makan butter
1/3 cwn gula icing, diayak
1 tsp jus lemon
* Campurkan kesemua bahan dan pukul sehingga lembut dan gebu. Sapu atas kek.

CARA-CARA:
1. Ayak bersama tepung, baking powder, soda bicarbonate dan garam halus. Masukkan ke dalam mangkuk pengadun.
2. Masukkan kesemua bahan lain.
3. Putar adunan pada kelajuan perlahan untuk beberapa saat dan kemudian kelajuan sederhana untuk selama dua minit.
4. Lengser loyang 9 inci dengan sedikit mentega dan alas dengan kertas. Tuang adunan.
5. Bakar pada suhu 180 darj cel selama 45min ke 1 jam ikut oven masing-masing.
6. Sejukkan kek dan hias dengan cream cheese frosting.

Utk kek ni saya tak buat frostingnya sbb anak2 & mak saya dah tak sabar nak rasa...trus potong...huishhh tak menyempat...hahhaha
alhamdulillah...sedap kata diaorg...
yeyyy...menjadi lagi...ni yg membuatkan berkobar lagi nak try resipi lain pulak ni...

Daaaaa....

No comments:

Post a Comment