Thursday, November 19, 2009

Kek Besday Cik Su & Ayah We


Hepi Besday Ayah We & Cik Su

Salam,...

Ni entry lama ni, dah bersawang gambo dok dlm hp, baru arini transfer...heheheh
Ini muffin yg saya buat utk besday adik2 ipar saya...buat skali w/pon tarikh yg berbeza....
Resipinya saya amik dr Yani kat MYR..thanks Yani...saya c & p skali yek...hehehhe...dekonya ikut suka ati saya jer...tgk dlm esbok ader la lebih strawberi tu yg tenggekkan atas muffin tu...
Cuba la try...best & sedap muffin ni...

Muffin Coklat

Bahan-bahan:

200 gram coklat masakan
70 gram butter
2 biji telur
50g gula halus
60g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
(aku terus guna tepung naik sendiri)

Cara - caranya :

1. Cairkan coklat masakan secara 'double boiler'.
2. Setelah cair, masukkan mentega. Setelah mentega cair, kacau sebati dan ketepikan.
3. Dalam pada tu, bolehlah start panaskan oven anda dlm suhu 170 darjah celcius /gasmark 4.
4. Dalam mangkuk yg lain, masukkan telur & gula. Kacau sehingga sebati. Tak payah pukul sampai kembang pun.
5. Kemudian, masukkan coklat td kedlm mangkuk telur.
6. Gaul rata kemudian masukkan tepung yg sudah diayak sedikit demi sedikit.
7. Masukkan adunan sehingga 3/4 bekas muffin tu.
8. Taburkan hiasan sesuka hati.
9. Bakar dlm 15 - 20 minit.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment