Thursday, November 25, 2010

Sambal Bebola Daging dan Kentang Goreng

Salam....daging qurban ada la lebih dlm 500 gm lagi, dok pikir nak masak apa, yg mudah dan ringkas...google la pya google, dapat la idea dr KAK HANA...mmg mudah la...tp saya ada buat penambahan skit la...tq kak, saya share resipi sini yer...

Bahan bahan:

Meatball Homemade
  • 200g daging lembu hancur ~ saya buat 250 gm
  • 1/2 sudu makan tepung gandum ~ saya letak 2 sudu besar
  • 1 sudu makan tepung ubi - bleh gune tpg katakuriko@potato starch ~ saya letak tepung jagung
  • 1/2 biji putih telur ~ tak letak
  • sedikit serbuk lada sulah
  • sedikit garam

Sambal Meatball
  • 4-5 sudu makan cili kisar ( campur skali bwg merah,putih)- lebihkan jika ingin sambal lebih
  • bawang besar - hiris
  • 1/2 inci belacan ~ saya tak letak
  • sedikit air asam jawa
  • garam dan gula
  • kentang goreng@tomato - potong baji (optional) ~ saya letak 3 biji kentang, digoreng
Cara-cara:
  1. Untuk membuat meatball, satukan semua bahan sebati kemudian bulat2kan kecil. Didihkan air dalam periuk. Rebus hingga terapung, angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak, tumis cili kisar dan juga belacan hingga cili masak. Masukkan air asam jawa sedikit, masukkan juga bwg besar hiris.
  3. Perasakan dengan gula dan garam. Masukkn bebola daging dan juga kentang@tomato. Gaul mesra. Tambahkan air sedikit jika sambal terlalu kering. Didihkan.
  4. Angkat dan hidangkan. Hiaskan dengan daun ketumbar@daun sup.


nilah rupanya meatball tu tp rupanya huduh skit..tp biarla asalkan masuk tekak, dia kata sedap...hahahhah....


No comments:

Post a Comment