Tuesday, May 4, 2010

Spagetti Udang


Mmmm...teringin la nak mkn mee udang...tp takmo masuk belacan, udang kering semua tu...try mntk tulun pakcik google, yaaa...dia berjaya...amik resipi dr kak Ummi...halal ye kak, saya C&P...mmg besttt!!!!!!!anak teruna saya yg setahun tu pun tibai gak...mulut dok nyum nyum...hahahha...sedap la tu ummi dia masak...alhamdulillah, w/pon ada bahan yg saya tak letak tp maintain cedapppp....mudah jugak membuatnya....

Bahan-bahan ( 3-4 org):-
• 1/kg mee kuning (saya guna spagetti..hehehh)
• 300 gm udang saiz L - saya guna 12 ekor saiz sederhana
• 4 sb lada boh / lada giling - tak boh ponnnn
• *4 ulas bawang merah
• *3 ulas bawang putih
• *1 sb udang kering - tak bohh jugekkk
• *1/2 inci halia (bertanda * dikisar)
• 1 sb petis - ni pun tak boh jugakkkk
• 3 sb sos tomato
• 1 sb sos cili
• keledek / kentang yg tlh direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
- saya pon letak 2 bijik gakkkk
• gula n garam secukup rasa
• taugeh n sawi - dicelur sekejap
• daun bawang
• bawang goreng

Cara-cara:-
1. Rebus udang hingga masak, tapis keluar udang n asingkan. Air rebusan jgn dibuang.
2. Dalam periuk panaskan minyak dan tumis lada boh hingga garing.
- (saya trus masukkan ubi keledek yg diblend td)
3. Masukkan bahan kisar dan kacau hingga betul garing n naik bau.
4. Masukkan air rebusan udang.. biar kuah mendidih.
5. Masukkan sos tomato, sos cili n petis. Renehkan kuah (dengan api perlahan).
6. Masukkan garam n gula secukup rasa.
7. Reneh lagi.
8. Letak keledek/kentang yg tlh dilenyek utk memekatkan kuah.
9. Dalam periuk lain, didihkan air dan celur mee, taugeh n sawi.
10. Cara hidangan - Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.

Selamat mencuba...tak rugiii....

No comments:

Post a Comment