Wednesday, May 26, 2010

Siakap 3 Rasa

saya suka...saya suka...saya suka resipi ni...tulunnnn...takleh tahan...hoho...saya mmg suka kalau resipi yg ada nanas ni...berpinggan makan..tu yg tak slim2 tu...resipi ni mudah nak sedia...macam biasa...saya mkn 1/4 saja, tukang ratahnya biasala...en suami la...dia lagi gila kalau saya buat masakan ikan ni....tp dia tak mkn nasi...dia mkn dengan roti paratha...sambil ratah ikan...jom intai resipi....

Bahan - bahan :
1 ekor ikan siakap
3 ulas bawang putih - dicincang halus
2 ulas bawang merah – dihiris halus
5 batang cili padi - dihiris halus
1 sudu makan gula pasir
1 sudu makan sos ikan/nampla
2 sudu makan cili sos
2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
¼ biji nanas – dipotong dadu
2 biji tomato - didadu
1/2 biji capsicum - di potong memanjang
1 biji bawang besar – di potong 8
Sedikit garam
Utk hiasan – daun ketumbar

Cara - caranya:
1. Ikan siakap dibersihkan, lumurkan dengan garam dan sedikit kunyit, kemudian digoreng hingga garing dalam minyak terendam.
2. Setelah agak garing, angkat dan toskan minyak. Letak di dalam pinggan.
3.Panaskan kuali, tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram dan sos ikan. Kacau sebentar. Kemudian, masukkan air.
4. Masukkan nenas, tomato, bawang besar dan cili padi. Kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.
5. Setelah mendidih, angkat dan tuang ke atas ikan siakap yang telah digoreng tadi. Taburkan daun ketumbar…

Jom kita buat lagi....

No comments:

Post a Comment